De STEAM Cup Challenge

Een uitdaging voor de hele klas én docent

De STEAM Cup Challenge is een superleuke wedstrijd waarbij leerlingen in teamverband werken aan een oplossing rondom een vooraf gedefinieerd thema en waarin zij hun creativiteit volop kwijt kunnen. Deze wedstrijd is opgezet door Slim.nl en opleidingspartner IT Randsteden om docenten op weg te helpen met programmeren, ‘maakonderwijs’ en ‘project based learning’  in de klas.

De challenge

We dagen docenten in het voortgezet onderwijs en mbo uit om met een team of klas aan de slag te gaan met de Micro:bit, een multifunctionele minicomputer die je eenvoudig kunt programmeren. Met behulp van deze Micro:bit en de bijbehorende sensoren wordt er een onderzoek uitgevoerd rondom de luchtkwaliteit.

De docent volgt een training waarin uitleg gegeven wordt hoe de luchtkwaliteit gemeten kan worden, hiervoor komen de volgende onderwerpen aanbod:

  • Programmeren Micro:bit
  • (3D printen) van behuizing)
  • Verzamelen data met sensoren
  • Data inzichtelijk maken met Excel
  • Data uploaden naar online platform
  • Online dashboard gebruiken bij onderzoek
  • Verloop van project samenvatting in een presentatievideo

Na afloop gaat de docent op onderzoek uit met de leerlingen om o.a. antwoorden te krijgen op de vragen waarom klimaatverandering en luchtvervuiling 2 problemen zijn die een grote rol spelen in de maatschappij. Wat zijn de juiste keuzes en wat betekent CO2 en fijnstof nou eigenlijk precies? Wat voor invloed heeft de zon op luchtdruk of luchtvochtigheid? Hoe schoon is de lucht die we dagelijks in ademen binnen en buiten? Leerlingen gaan de luchtkwaliteit meten en de cijfers inzichtelijk maken. Uiteindelijk schrijven de leerlingen een onderzoekverslag met adviezen voor verbetering van de luchtkwaliteit.

Inzetbaarheid en tijdsbesteding

Het STEAM Cup Challenge-project is op allerlei manieren in te zetten in het onderwijs. In de reguliere lessen Informatica, Techniek, Natuurkunde of Aardrijkskunde bijvoorbeeld, maar ook als extra opdracht voor een projectweek, top-klas, talentklas of technasium-programma.

Leerlingen in een projectteam kunnen allen vanuit hun eigen interesses en talenten bijdragen aan het eindresultaat. Naast programmeurs heeft een team namelijk ook leden nodig die een oplossing bedenken voor het verbeteren van de luchtkwaliteit aan de hand van de onderzoeken die gedaan zijn, data inzichtelijk maken met Excel en presenteren.

Ga direct aan de slag

Ga je de uitdaging aan? In dat geval ontvang je een training (voor één docent), waarin je kennismaakt met de werking van de Xinabox sensoren, IOT (Internet of Things), 3D kaarten in Excel en uiteraard de Micro:bit en Makecode. Je verlaat de training met een pakket aan spullen, waarmee je direct aan de slag kunt. Het pakket kost €695,- ex. btw. Je krijgt daarvoor, naast de training, het volgende:

  • Micro:bit GO-pakket
  • Xinabox-pakket bestaande uit: Micro:bit bridge, GPS-Module, weather station, CO2-sensor, fijnstofsensor, WiFi-module, SD-kaart-opslag, powerbank, SD-kaart
  • Leskaarten met o.a. lessen over: Zonsverduistering, Broeikaseffect, Luchtkwaliteit, Zonsopkomst & temperatuur en meer!
  • Deelname aan de wedstrijd

(Voor deelname aan de training is GEEN voorkennis nodig qua Micro:bit, programmeren, IOT of Excel)

Planning

  • Project inleveren voor pre-selectie vakjury: 4 juni 2021
  • The Final Challenge, het finale-evenement: 24 juni 2021

Spelregels

De STEAM Cup Challenge is een wedstrijd voor docenten en leerlingen uit het voortgezet onderwijs en mbo. Deelname aan de STEAM Cup Challenge is alleen voorbehouden aan scholen gevestigd in Nederland.

Opdracht

Met behulp van de Micro:bit en het Xinabox-pakket de luchtkwaliteit rondom jouw onderwijsinstelling meten.

Onderdelen:

  • Programmeren Micro:bit
  • (3D printen) van behuizing)
  • Verzamelen data met sensoren
  • Data inzichtelijk maken met Excel
  • Data uploaden naar online platform
  • Online dashboard gebruiken bij onderzoek
  • Het maken van een video van 5 á 6 minuten.

Kosten

Deelname aan de STEAM Cup Challenge kost € 695,- exclusief btw. Je ontvangt in dat geval:

  • Een 1/2 dag training en online training 2 uur
  • Een Xinabox pakket met additionele sensoren, WiFi-module, SD-kaart en Powerbank (de fijnstof sensor is eind oktober leverbaar)
  • Kant-en-klare leskaarten (na afloop van de training

Neem voor meer informatie contact op met Sandra Fiege, Projectleider STEAM Cup Challenge, bel 020 420 1396, of mail sandra.fiege@slim.nl.

Uiterlijk 12 maart 2021 leveren de deelnemende teams hun project in. Te laat ingediende projecten dingen niet mee, de datum van ontvangst is bindend. Er vindt bij te laat indienen geen restitutie plaats van inschrijfgelden en/of vergoedingen van andere gemaakte kosten.

Een deskundige jury selecteert de beste ideeën. 14 april vindt het online-finale-evenement plaats waarin de winnaar bekend wordt gemaakt. De uitslag van de jury is bindend.

Over de uitslag kan niet gecorrespondeerd worden. Het winnende team wint fantastische prijzen voor hun klas én voor de school. Het team wint voor de gehele klas een dag Walibi, wat de school wint blijft voorlopig een verrassing. Vorig jaar was dit een 3D printer, bijbehorende training en een aantal mooie accessoires voor de Micro:bit.

Het is voor docenten vanuit verschillende disciplines interessant om deel te nemen aan de STEAM Cup Challenge; of je nu Wiskunde, Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde of Informatica geeft.

De jury let onder andere op het generieke resultaat, de rol van de docent, niveau/leeftijd van de leerlingen, techniek, creativiteit en presentatie.

Naast deze spelregels zijn de algemene voorwaarden van Slim BV van toepassing. Waar door deze spelregels niet is voorzien, beslist de projectleider van Slim BV. Deze beslissing is bindend.