De STEAM Cup Challenge

Een uitdaging voor de hele klas én docent

De STEAM Cup Challenge is een superleuke wedstrijd waarbij leerlingen in teamverband werken aan een oplossing rondom het thema ‘Race naar een betere toekomst’, en waarin zij hun creativiteit volop kwijt kunnen. Deze wedstrijd is opgezet door Slim.nl en opleidingspartner IT Randsteden om docenten op weg te helpen met programmeren, ‘maakonderwijs’ en ‘project based learning’  in de klas.

De challenge

We dagen docenten samen met hun leerlingen/studenten in het voortgezet onderwijs en mbo uit om met een team of klas aan de slag te gaan met de Micro:bit, een multifunctionele minicomputer die je eenvoudig kunt programmeren. Met behulp van deze Micro:bit en de bijbehorende sensoren wordt er een onderzoek uitgevoerd rondom de luchtkwaliteit.

Aan de hand van de uitslag is het de bedoeling 1 van de sustainable development goals te kiezen (duurzame ontwikkelingsdoelen samengesteld door de Verenigde Naties) en hiervoor een oplossing te bedenken. De oplossing werk je uit in een presentatie en je bouwt een prototype.

De docent volgt een training waarin uitleg gegeven wordt hoe de luchtkwaliteit gemeten kan worden, hiervoor komen de volgende onderwerpen aanbod:

  • Programmeren Micro:bit
  • (3D printen) van behuizing)
  • Verzamelen data met sensoren
  • Data inzichtelijk maken met Excel
  • Data uploaden naar online platform
  • Online dashboard gebruiken bij onderzoek

Na afloop gaat de docent op onderzoek uit met de leerlingen om o.a. antwoorden te krijgen op de vragen waarom klimaatverandering en luchtvervuiling 2 problemen zijn die een grote rol spelen in de maatschappij. Wat zijn de juiste keuzes en wat betekent CO2 en fijnstof nou eigenlijk precies? Wat voor invloed heeft de zon op luchtdruk of luchtvochtigheid? Hoe schoon is de lucht die we dagelijks in ademen binnen en buiten? Leerlingen gaan de luchtkwaliteit meten en de cijfers inzichtelijk maken. Uiteindelijk bedenken de leerlingen/studenten een oplossing voor verbetering van de luchtkwaliteit gekoppeld aan een van de duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN en werken dit uit in een presentatie en bouwen een prototype. Voorbeelden van duurzame ontwikkelingsdoelen zijn: Beschermen van ecosystemen, bossen en biodiversiteit of hoe maak je steden veilig, veerkrachtig en duurzaam. En zo zijn er meerdere doelen waarmee je een verband kunt leggen. Wil je alle duurzaamheidsdoelen bekijken klik dan hier.  

Inzetbaarheid en tijdsbesteding

Het STEAM Cup Challenge-project is op allerlei manieren in te zetten in het onderwijs. In de reguliere lessen zoals: Informatica, Techniek, Natuurkunde of Aardrijkskunde, maar ook bijvoorbeeld als extra opdracht voor een projectweek, top-klas, talentklas of technasium-programma.

Leerlingen in een projectteam kunnen allen vanuit hun eigen interesses en talenten bijdragen aan het eindresultaat. Naast programmeurs heeft een team namelijk ook leden nodig die een oplossing bedenken voor het verbeteren van de luchtkwaliteit aan de hand van de onderzoeken die gedaan zijn, data inzichtelijk maken met Excel en presenteren. Ook kun je je creativiteit kwijt tijdens het project. Bouw een prototype van de oplossing en verzin bijv. een opberg plek voor je sensor dat de metingen gedaan kunnen worden zonder dat je bang hoeft te zijn dat die het na een regenbui begeeft.

Ga direct aan de slag

Ga je de uitdaging aan? In dat geval ontvang je een training (voor één docent), waarin je kennismaakt met de werking van de Xinabox sensoren, IOT (Internet of Things), uiteraard de Micro:bit en Makecode. Je verlaat de training met een pakket aan spullen, waarmee je direct aan de slag kunt. Het pakket kost €695,- ex. btw. Je krijgt daarvoor, naast de training, het volgende:

  • Micro:bit GO-pakket
  • Xinabox-pakket bestaande uit: Micro:bit bridge, GPS-Module, weather station, CO2-sensor, fijnstofsensor, WiFi-module, SD-kaart-opslag, powerbank, SD-kaart
  • Deelname aan de wedstrijd

(Voor deelname aan de training is GEEN voorkennis nodig qua Micro:bit, programmeren, IOT of Excel)

Spelregels

De STEAM Cup Challenge is een wedstrijd voor docenten en leerlingen/studenten uit het voortgezet onderwijs en mbo. Deelname aan de STEAM Cup Challenge is alleen voorbehouden aan scholen gevestigd in Nederland.

Opdracht

  1. Meet met behulp van de Micro:bit en het Xinabox-pakket de luchtkwaliteit op een plek naar keuze.
  2. Kies 1 van de sustainable development goals, bedenkt een oplossing voor verbetering van de luchtkwaliteit gekoppeld aan een van de duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN en werk dit uit in een presentatie en bouw een prototype.

Onderdelen:

  • Programmeren Micro:bit
  • (3D printen) van behuizing)
  • Verzamelen data met sensoren
  • Data inzichtelijk maken met Excel
  • Data uploaden naar online platform
  • Online dashboard gebruiken bij onderzoek

Kosten

Deelname aan de STEAM Cup Challenge kost € 695,- exclusief btw. Je ontvangt in dat geval:

  • Een 1/2 dag training (online) + uitnodiging voor een vragenuurtje.
  • Een Xinabox pakket met additionele sensoren, WiFi-module, SD-kaart en Powerbank.

Heb je de hardware al of heb je de training al eens gevolg? Alleen meedoen aan de wedstrijd is ook mogelijk, Neem hiervoor, of voor overige vragen contact op met Sandra Fiege, Projectleider STEAM Cup Challenge, bel 020 420 1396, of mail sandra.fiege@slim.nl.

In maart 2022 leveren de deelnemende teams hun project in. Te laat ingediende projecten dingen niet mee, de datum van ontvangst is bindend. Er vindt bij te laat indienen geen restitutie plaats van inschrijfgelden en/of vergoedingen van andere gemaakte kosten.

Een deskundige jury selecteert de beste ideeën. Rond april vindt het (online-)finale-evenement plaats waarin de winnaar bekend wordt gemaakt. De uitslag van de jury is bindend.

Over de uitslag kan niet gecorrespondeerd worden. Het team wint voor de gehele klas een dag Walibi, de school wint een Robot Fabel.

Het is voor docenten vanuit verschillende disciplines interessant om deel te nemen aan de STEAM Cup Challenge; of je nu Wiskunde, Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde of Informatica geeft.

De jury let onder andere op het generieke resultaat, de rol van de docent, niveau/leeftijd van de leerlingen, techniek, creativiteit en presentatie.

Naast deze spelregels zijn de algemene voorwaarden van Slim BV van toepassing. Waar door deze spelregels niet is voorzien, beslist de projectleider van Slim BV. Deze beslissing is bindend.