De STEAM Cup Challenge
Een uitdaging voor de hele klas én docent
De STEAM Cup Challenge is een superleuke wedstrijd waarbij leerlingen in teamverband werken aan een oplossing rondom het thema ‘Race naar een betere toekomst’, en waarin zij hun creativiteit volop kwijt kunnen. Deze wedstrijd is opgezet door Slim.nl en opleidingspartner IT Randsteden om docenten op weg te helpen met programmeren, ‘maakonderwijs’ en ‘project based learning’ in de klas.
De challenge
We dagen docenten samen met hun leerlingen/studenten in het voortgezet onderwijs en mbo uit om met een team of klas aan de slag te gaan met de Micro:bit, een multifunctionele minicomputer die je eenvoudig kunt programmeren. Met behulp van deze Micro:bit en de bijbehorende sensoren wordt er een onderzoek uitgevoerd rondom de luchtkwaliteit.
Aan de hand van de uitslag is het de bedoeling 1 van de sustainable development goals te kiezen (duurzame ontwikkelingsdoelen samengesteld door de Verenigde Naties) en hiervoor een oplossing te bedenken. De oplossing werk je uit in een presentatie en je bouwt een prototype.
De docent volgt een training waarin uitleg gegeven wordt hoe de luchtkwaliteit gemeten kan worden, hiervoor komen de volgende onderwerpen aanbod:
- Programmeren Micro:bit
- (3D printen) van behuizing)
- Verzamelen data met sensoren
- Data inzichtelijk maken met Excel
- Data uploaden naar online platform
- Online dashboard gebruiken bij onderzoek
Na afloop gaat de docent op onderzoek uit met de leerlingen om o.a. antwoorden te krijgen op de vragen waarom klimaatverandering en luchtvervuiling 2 problemen zijn die een grote rol spelen in de maatschappij. Wat zijn de juiste keuzes en wat betekent CO2 en fijnstof nou eigenlijk precies? Wat voor invloed heeft de zon op luchtdruk of luchtvochtigheid? Hoe schoon is de lucht die we dagelijks in ademen binnen en buiten? Leerlingen gaan de luchtkwaliteit meten en de cijfers inzichtelijk maken. Uiteindelijk bedenken de leerlingen/studenten een oplossing voor verbetering van de luchtkwaliteit gekoppeld aan een van de duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN en werken dit uit in een presentatie en bouwen een prototype. Voorbeelden van duurzame ontwikkelingsdoelen zijn: Beschermen van ecosystemen, bossen en biodiversiteit of hoe maak je steden veilig, veerkrachtig en duurzaam. En zo zijn er meerdere doelen waarmee je een verband kunt leggen. Wil je alle duurzaamheidsdoelen bekijken klik dan hier.
Inzetbaarheid en tijdsbesteding
Het STEAM Cup Challenge-project is op allerlei manieren in te zetten in het onderwijs. In de reguliere lessen zoals: Informatica, Techniek, Natuurkunde of Aardrijkskunde, maar ook bijvoorbeeld als extra opdracht voor een projectweek, top-klas, talentklas of technasium-programma.
Leerlingen in een projectteam kunnen allen vanuit hun eigen interesses en talenten bijdragen aan het eindresultaat. Naast programmeurs heeft een team namelijk ook leden nodig die een oplossing bedenken voor het verbeteren van de luchtkwaliteit aan de hand van de onderzoeken die gedaan zijn, data inzichtelijk maken met Excel en presenteren. Ook kun je je creativiteit kwijt tijdens het project. Bouw een prototype van de oplossing en verzin bijv. een opberg plek voor je sensor dat de metingen gedaan kunnen worden zonder dat je bang hoeft te zijn dat die het na een regenbui begeeft.
Ga direct aan de slag
Ga je de uitdaging aan? In dat geval ontvang je een training (voor één docent), waarin je kennismaakt met de werking van de Xinabox sensoren, IOT (Internet of Things), uiteraard de Micro:bit en Makecode. Je verlaat de training met een pakket aan spullen, waarmee je direct aan de slag kunt. Het pakket kost €695,- ex. btw. Je krijgt daarvoor, naast de training, het volgende:
- Micro:bit GO-pakket
- Xinabox-pakket bestaande uit: Micro:bit bridge, GPS-Module, weather station, CO2-sensor, fijnstofsensor, WiFi-module, SD-kaart-opslag, powerbank, SD-kaart
- Deelname aan de wedstrijd
(Voor deelname aan de training is GEEN voorkennis nodig qua Micro:bit, programmeren, IOT of Excel)