Winnaar ontwerpt automatische fietsverlichting
Op 17 april 2019 vond de âFinal Challengeâ plaats, het grote finale-evenement van de tweede editie van de jaarlijks terugkerende STEAM Cup Challenge die wordt georganiseerd door Slim.nl en IT-Randsteden. Waar vorig jaar âduurzame oplossingenâ centraal stonden, was het thema dit jaar het âhuis van de toekomstâ. Van de zeventig schoolinzendingen gaven de tien finalisten een pitch mĂ©t prototype voor een deskundige jury.
Met de hele klas naar Walibi World
Tien teams van finalisten kwamen vanuit het hele land naar NEMO Science Museum om hun oplossing te pitchen voor een probleem omtrent het âhuis van de toekomstâ. Een superspannende dag, want er stond een reis voor de hele klas naar Walibi World op het spel. De tien finalisten stonden met veel enthousiasme en vol adrenaline halverwege de dag te popelen om NEMO in te mogen. Voordat de finale van start kon, was er tijd om de zelfgemaakte prototypes na te kijken. Na een reis met het openbaar vervoer kunnen er immers draadjes los gaan zitten. Andere prototypes werden gevuld met water of moesten nog in elkaar gezet worden.
Met behulp van de Micro:bit creĂ«erden de teams verschillende ideeĂ«n, waarmee zij kans maakten op één van de vier prijzen. De Micro:bit is een minicomputer met enkele knopjes als bediening. Het computertje is te programmeren op een zeer gebruiksvriendelijke manier, aan de hand van âBlocks Editorâ. Daarmee kregen kinderen de programmeertaal gemakkelijk en spelenderwijs aangereikt.
Elk team had daarna precies vijf minuten de tijd om het idee te pitchen, ondersteund door een presentatie in Microsoft Sway. Ieder team deed dit op zijn eigen manier. Voor veel leerlingen was het de eerste keer dat zij een presentatie gaven, en dan ook nog direct voor een zeer imposante zaal voor zoân honderdvijftig mensen. De presentaties verliepen bij alle teams echter heel goed. Na afloop van iedere presentatie gaf de jury commentaar. Nadat alle teams hun pitch hadden afgerond, ging de jury in beraad.
De vier winnaars
Kort daarna werden de winnaars bekendgemaakt van de vier prijzen die vergeven werden:
1. Hoofdprijs
2. Beste presentatie
3. Meest creatieve idee
4. Liberty Global Future Makers Award
STEAM Cup Challenge in het nieuws
-
STEAM Cup Challenge ook digitaal een succes
-
Metro: Grote liefde voor kleine micro:bit
-
Gelderlander: Uitvinders Montessori College winnen met valarm
-
Noordhollands Dagblad: Automatisch fietslicht van Bertrand Russell College wint STEAM cup
-
De Stentor: Jonge uitvinders maken slim knopje en alarm bij het vallen
-
Boxmeers Weekblad: Drie leerlingen Metameer naar finale Steam Cup Challenge
-
Boxmeers Weekblad:Waslijn Metameer wint prijs voor meest creatieve teamÂ
-
Emerce: Bertrand Russell College uit Krommenie wint STEAM Cup Challenge 2019